Flerårsplan för åren 2020-2022 och budget för år 2020

Måndag 18 november 2019

Falköpings kommun fortsätter att växa. Befolkningstillväxten är god, bostadsproduktionen är hög, nya företag etablerar sig samtidigt som gamla växer.

Under början av sommaren bildades en ny politisk majoritet i Falköping och vi kan med stolthet pre-sentera en budget för 2020 som har ett tydligt fokus på att ta ansvar för framtiden och utveckla välfärden.

En bra start i livet lägger grunden för starka individer och gör att vi kan minska andelen vuxna som är i behov av stöd från samhället. Vi ska fortsätta vårt framgångsrika arbete med tidiga insatser i skolan och den långsiktiga prioriteringen av att höja skolresultaten.

Mer kunskap i skolan lägger en trygg grund för fram-tiden och därför tillför vi dryga 20 mkr till barn- och utbildningsnämnden i jämförelse med föregående år. Kunskapsresultaten behöver fortsätta öka och de satsningar som görs på nya skollokaler fortsätta. I vårt Falköping ska utanförskap inte gå i arv. An-strängning ska löna sig oavsett vem du är och var du kommer ifrån.

En trygg välfärd att lita på är vårt kärnuppdrag. Ska vi kunna ge Falköpingsbor den samhällsservice som förväntas behöver vi säkra kompetensförsörjningen och höja kvalitén ytterligare. De kommande åren blir andelen äldre större och de i behov av omsorg fler. Det betyder att vi behöver bli tydligare i styrning och våra prioriteringar. Moderna arbetssätt och bättre styrning gör att våra medarbetare får bättre förut-sättningar för att kunna fokusera på rätt saker.

Hållbar tillväxt kräver hänsyn till såväl ekonomiska och ekologiska ramar som social sammanhållning. Falköpings kommun fortsätter att öka i ranking när det gäller företagsklimatet. Det visar på att trenden för kommunen fortsätter gå åt rätt håll. När fler

företagare finner det attraktivt att etablera sig i och runt Falköping lägger vi grunden för fler Falköpings-bor med jobb i växande företag och färre med bidrag i utanförskap. Arbetet med att minska kostnaderna för försörjningsstöd och förbättra integrationen måste intensifieras.

Hållbarhet är uthållighet och långsiktighet, samtidigt som klimatutmaningen blir allt större och Fal-köpings kommun behöver ta sitt ansvar för att nå de globala målen. Vi inleder därför ett gediget arbete med Agenda 2030 och en ny energi-och klimatstrategi där målsättningen är att Falköpings kommun ska vara fossilfri år 2030.

Vår ambition är att Falköpings kommun ska vara en ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbar kommun där människor trivs och vill bo, känner trygghet, tillit och framtidstro, vill bilda familj, bygga relationer och åldras.

Adam Johansson (M)

Karola Svensson (C)

Dan Hovskär (KD)

Annika Carp (L)