Liberalismen – idé och historia

Liberalismen är en frihetsrörelse.

Liberalismen är en frihetsrörelse – det hörs redan på själva ordet, bildat från latinets liber som betyder fri. Kort sagt: liberal politik syftar till att maximera varje människas frihet att forma sitt liv.

Liberalism hänger tätt ihop med individualism: utgångspunkten att varje människa är unik och ska få alla möjligheter att utvecklas – oavsett bakgrund, begåvning eller styrka. Den övertygelsen ligger bakom det mesta som liberaler tagit strid för genom tiderna: demokrati, rösträtt, jämställdhet och inte minst vår envisa kamp för utbildning – eftersom friheten att forma sitt liv börjar med kunskap.

MER OM LIBERALISMEN

Här är fem andra liberala grundbultar:

Ekonomisk frihet och marknadsekonomi
Varje människa har rätt att välja yrke, bosättning och livsstil. Den friheten säkras genom marknadsekonomi, som bygger på konsumenternas val, enskilt ägande, närings- och avtalsfrihet. Marknadsekonomin är det enda ekonomiska system som går att förena med demokrati.

Politisk frihet och demokrati
Alla människor har rätt att tänka och uttrycka sig utifrån sina politiska, religiösa och andra övertygelser. Det viktigaste sättet att trygga denna frihet är demokratin. Den bygger på politisk frihet, allmän rösträtt och rättssäkerhet.

Rättvisa och solidaritet
Vi kommer inte till världen med samma förutsättningar, men alla människor ska ha samma möjligheter att utvecklas. De sämst ställdas villkor är alltid en viktig utgångspunkt för vårt arbete. I ett liberalt välfärdssamhälle bidrar stat, kommuner och frivilliga gemenskaper till varje människas trygghet och möjlighet att forma sitt liv.

Feminism och jämställdhet
Liberal feminism handlar om kvinnors och mäns lika rätt till frihet, ansvar och makt. Det liberala uppdraget går ut på att frigöra individen från de begränsningar som bristande jämställdhet innebär, och bekämpa de attityder och föreställningar som ligger bakom.

Internationalism och internationell solidaritet
Liberaler är världsmedborgare: människors frihet är lika viktig överallt på jorden. Hunger och fattigdom måste bekämpas. Vi arbetar för global frihandel och en generös biståndspolitik. Vi vill stärka demokratin och marknadsekonomin i alla världens länder. Vår vision är att fri rörlighet är en mänsklig rättighet.