Kultur

Kulturen har en central roll i samhällsutvecklingen genom att stärka invånarnas engagemang och därmed ge individen möjlighet att växa som samhällsmedborgare.

Liberalerna vill:

• att kommunens kulturbudget utökas
  • att barns och ungdomars tillgång till kultur ska öka
  • ha ett folkbibliotek med generösa öppettider i varje större tätort
  • slå vakt om det rika musikliv som finns i Falköpings kommun genom att stötta den kommunala musikskolan, de många olika körerna, orkestrar, musikgrupper och studieförbund
  • möjliggöra för kommunens skolungdomar att besöka Ekehagens Forntidsby vid ett flertal tillfällen
  • återinföra anslaget för konstinköp till offentliga platser

För Liberalerna är det viktigt att alla människor får möjlighet till ett brett kulturliv. Särskilt barns och ungdomars kultur är ett kommunalt ansvar. Delaktighet i kulturlivet stärker fantasin, känslan, toleransen och glädjen hos människor och detta stärker i förlängningen även demokratin. Ett generöst och högtstående kulturliv av god kvalitet är också väsentligt, när det gäller att förverkliga målet, ”Falköping – en attraktiv kommun”.

Liberalerna vill fokusera på våra unika megalitgravar och skapa ett megalitcentrum på Falbygden. Detta bör använda sig av modern, upplevelsebaserad pedagogik och vara lättillgängligt för alla åldrar.