Jämlikhet och jämställdhet

Alla människor har lika värde och rätt att delta i samhället och forma sina egna liv.

Skolan har en avgörande roll att tidigt ge unga tillräckliga kunskaper för lika möjligheter i livet. Jämlikhet innebär alla människors lika värde och rättigheter. Jämlikhet är en av liberalismens grundpelare och innebär att alla människor ska vara lika inför lagen. Jämställdhet är jämlikhet mellan könen, kvinnor och män ska ha lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter att forma sina liv. Det innebär att alla ska ha möjligheter att delta i samhällslivet och forma sitt eget liv. Skolan är central i jämlikhets- och jämställdhetsarbetet. Vi behöver en skolpolitik som fokuserar på att ge alla en bra kunskapsgrund.

Liberalerna vill:

Liberalerna i Falköping vill;

• att jämställdhetsperspektivet skall beaktas vid alla politiska beslut
  • att ingen diskriminering eller särbehandling skall förekomma vid nyrekrytering eller vid lönesättning
  • att pojkar och flickor behandlas likvärdigt i skolan och uppmuntras att utvecklas sina intressen
  • att förskole- och skolpersonal har ett genusperspektiv i sitt pedagogiska arbete

En av vår tids stora jämställdhetsfrågor handlar om att flickors och kvinnors möjligheter att leva ett fritt liv inskränks, ibland av den egna familjen eller självutnämnda moralväktare.

Liberalerna har länge drivit frågor om hedersrelaterat våld och förtryck. Vi står på individens sida, mot de kollektiva förtryckande strukturerna, oavsett vem som utsätts och var det sker.